VIDEO: 3 osudné CHYBY na firemných web stránkach (a ako ich jednoducho napraviť)

Na to, aby vám vaša webstránka začala prinášať skutočné výsledky v podobe telefonátov, objednávok a nových zákazníkov, potrebuje návštevníkov. Ale čo ak návštevníkov máte, no výsledky neprichádzajú? Čo ak vám zo stoviek ľudí mesačne zavolá v lepšom prípade len jeden človek?

 

V tomto článku sa dozviete o troch najčastejšie chyby, ktoré to môžu spôsobovať a taktiež vám prezradím ako ich jednoducho a efektívne napraviť. Poďme do toho.

Pomalé načítavanie web stránky

Vedeli ste, že ak sa vaša stránka načítava dlhšie ako 3 sekundy, podľa štatistík asi 40 percent vašich návštevníkov odíde ešte pred tým, než stránku uvidia? To znamená, že ak investujete do reklamy alebo do SEO, vyhadzujete polovicu svojich peňazí len preto, že je váš web pomalý. Strácate tak aj takmer polovicu svojich potenciálnych zákazníkov.

Preto vám odporúčame si zmerať rýchlosť vášho webu prostredníctvom nástrojov na internete. Jedným z nich je Pagespeed Insights od Googlu.

Výsledok z Pagespeed Insights

Čo vie tento nástroj robiť?

  • Zmerať za koľko sekúnd sa vaša stránka načíta na mobile a počítači
  • Zhodnotiť vaše technické faktory, ktoré dokonca Google posudzuje pri zoraďovaní webstránok vo výsledkoch vyhľadávania
  • Ponúkne vám aj odporúčania na to, ako sa dajú tieto technické faktory zlepšiť
  • Zhodnotí rýchlosť načítania webu na oboch typoch zariadení, a ukáže vám skóre na stupnici od 0 do 100. Tým vám poskytne rýchly prehľad o tom, či problém s rýchlosťou máte alebo nie. 0 až 60 je celkom zlý výsledok, 60 až 90 je fajn, ale dá sa zlepšiť, 90 a viac je vynikajúci výsledok pre akúkoľvek stránku.

Ak sa chcete zviditeľniť na Googli a získať popredné pozície na vašich kľúčových slovách, určite sa oplatí do optimalizácie rýchlosti vašej web stránky zainvestovať dostatok času a úsilia. Google naozaj nemá rád pomalé stránky – budú automaticky v nevýhode oproti takým, čo možno majú horší obsah, no načítavajú sa za pár sekúnd.

Na mobile však bude vaša rýchlosť typicky pomalšia, a dosiahnuť dobrý výkon bude náročnejšie. Ak teda máte dobré skóre na Pagespeed Insights na počítači (nástroj vám rýchlosť hodnotí zvlášť na počítači a na mobile), ešte to neznamená, že ste za vodou.

Možno sa vaša stránka pomaly načítava práve na mobile, a tým prichádza o približne tretinu návštevníkov. Samozrejme, závisí to aj od konkrétneho odboru, ale v priemere polovica ľudí internet prehľadáva práve na mobilných zariadeniach.

Ako rýchlosť webu jednoducho vylepšiť?

Zmenšením príliš veľkých obrázkov prostredníctvom kompresie

Ak iba nahráte fotku z mobilu či z foťáku, s veľkou pravdepodobnosťou bude zaberať oveľa viac úložného priestoru, než je to potrebné. Napríklad obrázok fotený zrkadlovkou môže mať na začiatku, pred úpravami, 3-5 mb (megabajtov), a to je podstatne viac, než by mal mať.

Na stránke tinyjpg.com si ho viete niekoľkonásobne zmenšiť bez zmeny rozlíšenia a straty kvality. Stačí iba nahrať fotky a za pár sekúnd si môžete stiahnuť zmenšené verzie.

VIDEO: 3 osudné CHYBY na firemných web stránkach (a ako ich jednoducho napraviť)

Zmenšením rozmerov (rozlíšenia) obrázkov

Vaše logo naozaj nemusí mať veľké rozlíšenie, a to platí aj pre iné fotky na vašej stránke. Väčšina z nich, s niektorými výnimkami, by vyzerala rovnako dobre aj keby ich rozlíšenie bolo pod 800 – 1000 pixelov. Ich rozmery sa dajú zmenšiť v akomkoľvek programe na úpravu fotiek. Na to vystačí pokojne aj skicár.

Na Wordpresse vám s obrázkami pomôže plugin Optimole

Tento plugin je skvelý v tom, že sa postará o takmer všetky optimalizácie týkajúce sa fotiek a obrázkov na vašom firemnom webe, a je dokonca pre drvivú väčšinu firiem zadarmo (bezplatná verzia má obmedzenie na 5000 návštev mesačne, čo máloktorý firemný web za túto dobu prekročí). Stiahnuť si ho môžete tu. Stačí si ho nainštalovať, zaregistrovať sa na webe Optimolu a zapnúť základné nastavenia. Rozdiel vo výkone webu pocítite ihneď.

Pomôže aj takzvaný Lazy Loading

Keď už sme pri tom, odporúčame aj plugin a3 Lazy Load na Wordpresse, ktorý zaručí, že návštevníkovi sa bude stránka načítavať postupne – obrázky na jej konci sa mu zobrazia až keď sa k nim aktívne prescrolluje. Tým sa vylepší aj rýchlosť načítavania aj jeho používateľský zážitok. Je tiež zadarmo a je pomerne jednoduchý, stačí ho iba nainštalovať a hotovo.

Slabý copywriting – texty na vašom webe

Texty na webstránkach alebo copywriting sú najviac zanedbávanou, no zároveň najdôležitejšou časťou vašej webstránky, ak chcete mať vďaka webu konverzie. Čiže ak chcete, aby vám ľudia telefonovali a písali vám maily so záujmom o vaše služby.

Často sú na firemných weboch extrémne nudné texty, ktoré si nikto neprečíta. Napríklad dlhé paragrafy o histórii spoločnosti alebo o iných veciach, ktoré potenciálneho zákazníka nezaujímajú.

Tým druhým extrémom sú fakt krátke texty. Napríklad keď daná firma na webstránke iba v niekoľkých odrážkach vymenuje služby, ktoré poskytuje. A to je celý obsah na webe, mimo kontaktných údajov a pár obrázkov.

Väčšina podnikateľov to totiž vníma tak, že dizajn a technická stránka webu sú dôležité a texty a iný obsah, to je už maličkosť. Pritom práve copywriting je najlepší spôsob ako sa viete odlíšiť od vašej konkurencie.

Nejde o pekné slová alebo nejaké zaujímavé slogany. Nie, ide o to, že musíte ukázať svojmu návštevníkovi, prečo si má vybrať práve vás a nie vášho konkurenta. Musíte sa preto zamerať práve na jeho záujmy a jasne mu ukázať cestu k tomu, aby mohol s vašou pomocou vyriešiť svoj problém.

Ako zlepšiť kvalitu a efektivitu textov na webe?

  • Vášho návštevníka nezaujíma história vašej firmy, tej sa podrobne teda venovať naozaj nemusíte. Týka sa to aj ostatných vecí, ktoré sa priamo netýkajú záujmov vášho potenciálneho zákazníka.
  • Ukážte zákazníkovi prečo si má vybrať práve vašu firmu. Jasne odkomunikujte v čom spočíva váš jedinečný predajný argument, čiže aký a akým spôsobom mu poskytnete lepší výsledok ako konkurencia?
  • Texty píšte ľudským, konverzačným jazykom – tak, ako keby ste sa s ním rozprávali osobne alebo po telefóne. Ak sa budete snažiť pôsobiť nasilu profesionálne, bude to znieť ako z encyklopédie, čo pôsobí veľmi neprirodzene.
  • Zodpovedajte na jeho základné otázky – v akej lokalite pôsobíte? Aké služby ponúkate a čo presne zahŕňajú? Ako bude vaša spoločná spolupráca prebiehať, ak by sa rozhodol pre vás? Koľko to stojí – aspoň približne?
  • Sústreďte sa v textoch na vášho zákazníka – čo z toho získa on? Ako mu služba pomôže s riešením jeho problému? O čo prichádza, ak sa rozhodne pre konkurenciu? Pokiaľ vidíte, že paragraf nie je nijakým spôsobom priamo spojený so zákazníkom, radšej ho vynechajte. Neutrálne vlastnosti vašich služieb vždy prepojte so záujmom zákazníka – ak vám nič nenapáda, podobne to radšej vynechajte, pokiaľ si nie ste na 100 % istí toho, že to absolútne musí alebo chce vedieť.

Zastaraný a / alebo nefunkčný dizajn

Aj napriek tomu, že dizajn nie je tak dôležitý ako obsah stránky, ak je zastaraný alebo jednoducho škaredý, môže aj tak spôsobiť, že menej ľudí vám zavolá alebo vám napíše, či akokoľvek inak prejaví záujem o vaše služby.

Môže to pôsobiť zle, alebo si dokonca môžu myslieť, že ak ste vašu stránku neaktualizovali od roku 2010, že už jednoducho nepôsobíte na trhu. Oveľa podstatnejší problém je to vtedy, keď sa vaša stránka nezobrazuje správne na mobilných zariadeniach.

Pri starších stránkach je to veľmi častý problém, keďže veľakrát nemajú zabudovanú ani len tú funkciu responzivity. Teda keď si ju otvorite na telefóne, bude mať rovnaké rozloženie a veľkosť prvkov ako na veľkej obrazovke počítača, čo značne sťaží návštevníkovi prehliadanie vašej web stránky a aj jeho používateľský zážitok, a preto väčšina z nich jednoducho odíde a už sa nevráti.

Tu je príklad takejto stránky na počítači a na mobile:

Neresponzívna stránka na počítači
Neresponzívna stránka na mobile

Zopár problémov:

  • Prvky na stránke, vrátane textov a tlačidiel, sú strašne malé na mobile. Vďaka tomu si to musí návštevník približovať a posúvať počas čítania.
  • Tlačidla sa nemusia dať jednoducho alebo dokonca vôbec stlačiť, čiže aj keby návštevník chcel firme napísať – nemohol by.
  • Na prvý pohľad to vyzerá tak, akoby stránka nefungovala správne, akoby bola pokazená.

Zase pozor, samotná funkcia responzivity nebude stačiť na to, aby bol web dokonale použiteľný na mobiloch. Tá len umožní flexibilitu rozloženia na rôznych obrazovkách. Okrem toho je potrebné obsah stránky ešte zoptimalizovať a doladiť.

Treba si dať pozor na to, aby sa naozaj zobrazoval správne na všetkých zariadeniach. Toto dokáže urobiť šikovne akýkoľvek web dizajnér.

Pokiaľ teda máte novšiu stránku, ktorá má problémy so zobrazovaním na mobiloch, nie je všetko stratené a riešením môže byť niekoľko hodín úprav rozloženia obsahu. Nemusíte to urobiť vy, môžete si zaplatiť na pár hodín nejakého freelancera, toto mu nezaberie príliš veľa času ani námahy.

Avšak ak máte skutočne zastaraný web, ktorý nebol aktualizovaný dlhé roky, ba aj desaťročia, jediným riešením je zaobstarať si nový.

Ak na to máte čas a odvahu, skúste ho vytvoriť sami alebo v opačnom prípade jeho tvorbu prenechajte na firmu, ktorá vám dokáže vytvoriť web zameraný na konverzie a praktické výsledky. Dajte si na to pozor, pretože na rozdiel od lacného webu vizitky, ktorý vám poslúži v lepšom prípade iba na okrasu, pri skutočne dobrom a efektívnom webe sa vám vaša investícia vráti do niekoľkých mesiacov od spustenia a takáto web stránka vám bude prinášať skvelé výsledky aj naďalej.

Ak tieto chyby na vašom webe napravíte, rozhodne uvidíte nárast počtu konverzií na webe a aj si všimnete, že vás kontaktuje behom mesiaca viac potenciálnych zákazníkov. Veľká čast firiem na Slovensku sa o svoje web stránky nestará takmer vôbec, preto oproti ním budete vo veľkej výhode.

Ak máte nejaké otázky, pokojne sa spýtajte v komentároch pod článkom – na každú jednu otázku odpovieme a pomôžeme vám.

Nech sa vám darí. 🙂

E-book zadarmo: 5 vecí, ktoré nesmú chýbať na firemnej web stránke
Vladimir Belykh
Webový stratég, BLK Digital, s. r. o.

E-book zadarmo: 5 vecí, ktoré nesmú chýbať na firemnej web stránke

Nižšie zadajte svoje meno a e-mail, na ktorý vám pošlem kópiu tejto knihy. Pomôže vám zaručiť, že váš firemný web bude prinášať astronomické praktické výsledky.